In de prullenbak ermee of educatiekans?

Afvalproblematiek

Afvalproblematiek

Zaterdag 18 september is het World Cleanup Day, dé grootste schoonmaak van het jaar wereldwijd! Een geweldige actie om iedereen te stimuleren om zwerfafval op te ruimen. Maar hoe zorg je ervoor dat het niet bij deze eenmalige actie blijft? Hoe stimuleer je mensen om blijvend afval op te ruimen? En hoe zorg je überhaupt dat er minder afval ontstaat of dat we afgedankte producten als bruikbare grondstoffen voor anderen of andere doelen zien?

Bij Podium hebben we een container aan kennis over afval. En die kennis combineren we weer met onze expertises in gedragsverandering en educatieve communicatie, die we maar al te graag inzetten voor dit onderwerp. Van het tegengaan van zwerfafval en naastplaatsingen bij containers tot aan recycling van huishoudelijk afval en circulariteit. De educatieve invalshoeken per subthema en doelgroep zijn verschillend: bewustwording, leeftijd, normen en waarden en culturele opvattingen zijn slechts een paar voorbeelden van factoren waar wij rekening mee houden in onze projecten.

Een paar van onze schoonste projecten en lessen op een rij:

Lesmodule: Aan de slag met afval

Gemiddeld produceren kinderen en jongeren dagelijks 1,5 kilo afval. Ook worden zij regelmatig zelf geconfronteerd met zwerfafval: bijvoorbeeld in het park of op het voetbalveldje. Wist je dat een blikje er meer dan 50 jaar over doet om afgebroken te worden? In opdracht van Nederland Schoon ontwikkelden wij de lesmodule 'Aan de slag met afval'. In de lessen gaan kinderen op school of bso op een interactieve manier zelf aan de slag met het onderwerp. Ze leren over de gevolgen van zwerfaval en de waarde van verpakkingsafval. Zie je kinderen in je wijk met grijpers en groene vuilniszakken voorbij komen? Grote kans dat zij 'aan de slag met afval’ zijn!

Evenement: De Schone Avond4daagse

Vier dagen lekker buiten in beweging. De Avond4daagse, Nederland Schoon en de Wandelbond stimuleerden leerlingen, ouders en scholen om de route zo schoon mogelijk achter te laten. Wij hielpen met de uitvoering van dit succesvolle evenement waarmee we maar liefst 300.000 deelnemers bereikten. Al doende leert men! Dat is nou precies wat we met dit evenement wilden bereiken. Dat kinderen én hun ouders ook bij een volgende wandeling in de natuur het zwerfafval onderweg opruimen. Een schone omgeving blijft alleen schoon als iedereen meehelpt!

test

Tijdens de laatste Avond4daagse verzamelden 300.000 kinderen al wandelend hun eigen afval en zwerfafval op de route.

Gedragsinterventie: Waarom gooit u uw afval in de container?

Een ander probleem dat bijna niet weg te denken is uit het huidige straatbeeld: vuilniszakken of ander (grof)vuil naast ondergrondse afvalcontainers, oftewel naastplaatsingen. Een grote ergernis waar al tal van gedragsinterventies voor zijn bedacht. De interventies zijn vooral gericht op het voorkomen van naastplaatsingen. Voor de gemeente Rotterdam bedachten we een gedragsinterventie voor het belonen van het gewenste gedrag.

Deze interventie rolden we in een paar wijken uit. We vroegen aan bewoners via een bord naast afvalcontainers: ‘Waarom gooit u uw afval in de container?’ Bewoners gaven antwoord door stickers op het bord te plakken. We hebben de sociale norm neergezet: want afval netjes in de container gooien (en niet ernaast) is toch de normaalste zaak van de wereld? Met enthousiasmerende brieven en stickers, een win- en bedankactie en straatinterviews, bleek dit een geslaagd project. Naastplaatsingen werd hét onderwerp van gesprek en het bewustzijn van het gewenste gedrag stond in de spotlight.

Welke afvallessen kun je hieruit halen?

1. Bied handelingsperspectief! Mensen kunnen pas goed afvalgedrag vertonen als zij ook écht voldoende kennis hebben en op de hoogte zijn van de regels. Deel bijvoorbeeld periodiek afvalwijzers uit waarin staat waar je met je afval terecht kunt en wat recycling oplevert.

2. Houd rekening met de taalbarrière. Als je écht iedereen wilt bereiken, moet je hier de communicatie op afstemmen. Dit kan door ook in andere talen en op een andere manier dan schriftelijk te communiceren.

3. Belonen werkt om (blijvend) goed gedrag te motiveren. Houd wel rekening met het type beloning en de frequentie. Herhaaldelijk sociaal belonen zorgt al voor positieve bekrachtiging.

Heeft u ook schoon genoeg van afvalissues?

We denken graag met u mee.

Contact en route